Hoe ga je om met rugpijn na het lopen?

Heb je rugpijn na het lopen? Het kan zijn dat je tijdens je training last krijgt van de lage rug. Rugpijn komt vaak voor bij sporters maar hoe ga je ermee om?

Oorzaken van rugpijn na het lopen

  • Je bent niet goed voorbereid. Bouw je training geleidelijk op. Denk ook aan goede loopschoenen voor je begint te lopen op een harde ondergrond.
  • Je loophouding is verkeerd. Dit verstoort de natuurlijke houding van de rug waardoor de spieren meer belast worden.
  • Bij een beenlengte verschil kan je scheef beginnen lopen.
  • Je ondervindt ook moeilijkheden bij het lopen wanneer je hol- of platvoeten hebt.
  • Een overdreven holle stand van je onderrug terwijl je te veel gebogen loopt kan ook nefast zijn.
  • Je hebt te zwakke spieren. De spieren van de rug, buik, bil en bovenbenen zijn van belang tijdens het lopen. Spieren die vermoeid zijn zorgen voor minder stabiliteit en dit kan op lange termijn tot blessures leiden.
  • Je hebt verkorte spiergroepen. Bovengenoemde spieren moeten goed op kracht zijn. Training helpt de spieren te verstevigen en te verlengen.

Dit is nog maar een greep uit de vele mogelijke oorzaken voor rugpijn na het lopen.

Hoe voorkom je rugpijn?

  • Begin met een goede warming-up. Stretch voorzichtig, je mag zeker geen pijn hebben bij het uitvoeren van rekoefeningen. Bouw daarna de intensiteit van het lopen rustig op.
  • Zorg voor een goede trainingsopbouw en forceer je lichaam vooral niet.
  • Een goede massage kan de spieren losmaken.
  • Doe aan spierversterkende oefeningen. Dit zorgt voor meer stabiliteit en dus voor een betere loophouding en minder belasting voor de spieren.
  • Doe voldoende rekoefeningen. Hamstrings kunnen snel verkorten. Te korte hamstrings trekken aan je rug waardoor je rugpijn krijgt.
  • Zorgt voor loopschoenen die schokdempend zijn en zoek een zachte ondergrond om op te lopen. Niet eender welke sportschoenen zijn geschikt om mee te lopen. Eventueel kan je naar een sportwinkel gaan. Daar helpen ze je vaak bij het kiezen van het geschikte schoeisel. De prijs kan hier wat hoger liggen maar het kan je wel blessures besparen.
  • Eindig altijd met een cooling down. Op het einde loop je wat rustiger en eindig je met rekoefeningen.

Rugpijn na het lopen blijft

Soms moet het lichaam wennen aan de training. Geef je lichaam dus wat tijd om zich aan te passen. De pijn kan soms spontaan weg gaan.

Neem contact op met je huisarts indien de rugpijn blijft aanhouden en zeker als de pijn uitstraalt. De arts kan je eventueel doorverwijzen naar een kinesitherapeut voor oefentherapie.

 

 

Wat vind jij van dit artikel? Laat een reactie na!