Lage rugpijn is een uitermate vervelend probleem. Er zijn vele oorzaken mogelijk en deze gaan we hier niet opsommen. Lees ons artikel Begrijp je lage rugpijn als je hierover meer wilt weten.

Andere oorzaak, andere oplossing

Wat wél belangrijk is: elke oorzaak van lage rugpijn vraag zijn eigen aanpak. Dit betekent dat er verschillende types van oefeningen zijn die naargelang de oorzaak beter of minder goed passen.

Het goede nieuws: één enkele oefening vormt de basis van alles. Elke lagerugpijnproblematiek heeft baat bij deze basisoefening. De bekkenkanteling is de oefening die iedereen zou moeten kunnen uitvoeren, ook al heb je veel pijn.

Zoek een rustig plekje, want dit is een oefening die veel concentratie vraagt. Leg je comfortabel op een stabiele ondergrond.

Ga op je rug liggen en buig je knieën. Druk je onderrug rustig tegen de ondergrond door je bekken naar achteren te kantelen. Span je bekkenbodem bodem (je houdt je toilet op).
Hou 10 seconden, herhaal 5 maal.

Blijf goed ademen en ontspan de benen

Bij deze oefening gaan we de diepe buikspieren gaan aanspreken. Bij het oplossen van lage rugpijn is belangrijk om deze diepe buikspieren te trainen en niet de oppervlakkige. Let hierop, ook bij andere oefeningen die je online vindt.

Lichaamscontrole

Het is nodig om de oefening rustig en gecontroleerd uit te voeren. Dit is geen krachtoefening, maar pure lichaamscontrole. Let erop dat je kan blijven verder ademen. Dat is de beste manier om je jezelf controleren.

Bij lage rugpijn is het nodig je lichaamseigen korset te trainen. Dit bestaat uit je bekkenbodemspieren, diepe buikspieren en diepe rugspieren (Mulifidus). Zij werken alle drie samen om je een stabiele en sterke rug te bezorgen.

Bij deze oefening spreek je deze 3 spiergroepen tegelijk aan. Daarom is deze oefening zo goed . Je kan los daarvan nog andere oefeningen doen om de oppervlakkig (gespannen) spieren los te maken.

Heb je vragen over bepaalde oefeningen of wil je tips? Twijfel niet om me te contacteren of in te schrijven voor onze nieuwsbrief.