Kan je zelf iets doen aan rugpijn?

Ondertussen weten al heel wat mensen dat ze hun buikspieren moeten trainen bij rugpijn of om rugpijn te voorkomen. Maar ze vergeten maar al te vaak de rugspieren. Deze spieren bevinden zich in de onderrug.

Rugspieren 

We hebben rugspieren die groot en sterk zijn, deze gaan ervoor zorgen dat je kan bewegen. Er zijn ook kleinere rugspieren die eerder je rug gaan stabiliseren. Vaak zijn deze laatste bij rugpijn niet meer in goede conditie.
De belangrijkste stabilisatorspier is de m. multifidus. Deze vormt samen met je bekkenbodem en je diepe buikspieren je natuurlijk korset.

Gelukkige bestaan er enkele goede oefeningen die rugspieren gaan trainen en dus ook onze diepe spier (multifidus). Deze oefeningen zorgen voor een dikkere en sterkere spier. Op deze manier je kans om opnieuw rugpijn te krijgen verkleinen.

Buikspieren

We hadden het hier eerder over de buikspieren waarvan we allemaal weten dat ze belangrijk zijn. Ik herhaal de belangrijkste zaken nog eventjes.

Ook bij de buikspieren hebben we diepe en oppervlakkige spieren. De oppervlakkige spieren zetten bewegingen in gang. De diepe buikspieren geven ons stevigheid. Zij zijn verantwoordelijk voor de stabiliteit in de onderrug.

Niet enkel de rug profiteert van stevige buikspieren. Ons volledige lichaam leunt op een sterke core. Een sterk centrum, dat is wat je krijgt als je buik-, rug- en bekkenbodemspieren mooi samenwerken en in goede conditie zijn.

Voor rugpijn is dit de een gouden sleutel. Het optrainen van deze 3 spiergroepen.

Ik heb pijn, ik wil geen oefeningen doen!

Het is heel moeilijk om mensen met rugpijn te overtuigen om oefeningen te doen. Daarom zal ik in de praktijk altijd eerst trachten de patiƫnt pijnvrij te krijgen en dan pas verder gaan optrainen. Indien de klachten al wat minder zijn kan je alvast starten met lichte oefeningen.

Het is belangrijk niet direct de zware oefeningen te doen. Er zijn een heleboel oefeningen die perfect al gedaan kunnen worden tijdens een periode van rugpijn. Dit zijn zeer lichte en verre van acrobatische oefeningen. Dus bij hevige rugpijn, hou het wat rustig. Opbouwen doen we later wel.

referenties:
Searle A, et al. Exercise interventions for the treatment of chronic low back pain: a systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. Clin Rehabil. 2015.

Hides J, et al. Multifidus size and symmetry among chronic LBP and healthy asymptomatic subjects. Man Ther. 2008.

kinesist Fien

Ik haal energie uit mensen helpen en doorzoeken naar de echte oorzaak van een probleem.

Gespecialiseerd in het behandelen van (lage) rugpijn en chronische pijn.

Mogelijks ook interessant zijn:

Wat vind jij van dit artikel? Laat een reactie na!