Er zijn honderden oefeningen tegen chronische lage rugpijn. Met mijn ervaring weet ik welke oefeningen de beste impact hebben op je rugklachten.

Vul onze test in om te achterhalen waar jouw probleem zit.

Hier de twee oefeningen tegen lage rugpijn die ik het meest aanraad aan mijn patiënten.

  • Ga op je rug liggen
  • Neem je kniën vast
  • Trek beide knieën op
  • Hou dit zo’n 20 seconden vol
  • Doe deze oefening vijf keer. Je kan tussen de oefening 20 seconden rusten
  • Ga op handen en knieën zitten
  • Maak afwisselend een bolle en holle rug
  • Hou deze posities telkens 20 sec aan
  • Doe deze oefening vijf keer. Je kan tussen de oefening 20 seconden rusten

Als kinesist heb ik nog veel meer oefeningen die je helpen om je rug te versterken en lage rugpijn tegen te gaan. Wil je meer informatie over oefeningen voor lage rugpijn?

Vul onze test in om te achterhalen waar jouw probleem zit.

Je moet je rug voldoende soepel houden op alle niveau’s. Daarmee bedoelen we zowel de nek, middenrug als onderrug. De rug is één grote schakel van gewrichtjes. Het is de bedoeling dat elk onderdeel in de keten zijn werk kan doen. Indien dit niet het geval is zullen de niveau’s hoger en lager het werk moeten compenseren. Daar kunnen op hun beurt dan weer overbelastingen ontstaan.

Daarom zijn alle mobiliserende oefeningen voor de rug per definitie een aanrader. Sporten zoals zwemmen, maar vooral yoga zijn hiervoor zeer goed. Ze gaan namelijk de volledig rug gaan mobiliseren en er zo voor zorgen de krachten en inspanningen van de rug mooi verdeeld worden.

Vul onze test in om te achterhalen waar jouw probleem zit.

2 gemakkelijke oefeningen bij lage rugpijn

Hier hebben we twee gemakkelijk lage rugpijn oefeningen.
Heb je veel last, herhaal deze oefeningen een aantal keer. Bij lage rugpijn schieten de spieren vaak in een kramptoestand. Belangrijk om dan de doorbloeding te verhogen door de spieren wat te ontspannen en te stretchen.

rugpijn mobilisatie onderrug

Lig op je rug, handen in je nek.
Buig je knieën en rol rustig naar een zijde.
Hou je voeten op de grond en samen.
Hou dit 10 sec aan en herhaal 3 keer aan elke zijde.

rugpijn stretchoefening

Lig op je rug met knieën gebogen.

Trek een knie rustig naar je borstkas toe.
Hou zo’n 10 sec en herhaal dit 5 maal.

Er zijn nog veel meer oefeningen die je kan doen om je onderrug te ontspannen.

Je eerste stap naar een pijnvrij leven

Een gedachte over “Mobiliserende oefeningen tegen lage rugpijn

Reacties zijn gesloten.