Bij facetartrose (artrose in de facetgewrichten) duw je bij het strekken van je rug je gewrichten tegen elkaar. Dit leidt tot bijkomende pijn.

Gelukkig ken ik een goede oefening die je hierbij kan helpen.

Bij deze oefening maken we de omgekeerde beweging. We gaan dus ruimte maken in de facetgewrichten en daardoor verlichting creëren. Indien je zeker weet dat je facetartrose hebt is dit een ideale oefening voor jou.

Ideale oefening bij facetartrose

Maak je rug volledig bol. Zie de foto bovenaan in het artikel.

Strek je armen in kniezit volledig uit en maak je onderrug helemaal hol.

Deze oefening bevordert de flexibiliteit en vermindert de stress op je wervels. Het helpt de bloedsomloop naar de spieren, gewrichten en tussenwervelschijven te verbeteren.

Optionele oefening: stabilisatie van de wervelzuil

Ideaal doe je deze oefening na de rugstrekoefeningen die eerder aan bod kwamen. Deze houding helpt terug je rug te ontspannen.

Na het versterken, gaan we dus stretchen.

Facetgewrichten

Dit is de perfecte oefening voor mensen met rugpijn veroorzaakt door facetproblemen.

Facetartrose geeft pijn bij strekken in de rug. Wanneer deze oefening je extra last geeft of uitstraling uitlokt, ben je het best om te stoppen.

Deze oefening wordt best niet gedaan bij een discushernia of bij degeneratie van de tussenwervelschijf. Indien je deze toch doet, doe het dan met nodig voorzichtigheid en traag genoeg.

Uitvoering

Het gewicht van je lichaam trekt je dieper in deze ontspannende positie. Indien je last hebt van een instabiel bekken, wervelproblemen, knieproblemen, gebruik dan een kussen om je te ondersteunen.

Leg een kussen of een opgerolde handdoek tussen uw dijen en onderbenen (in de knieholte, maar niet te diep). Dit zal ervoor zorgen dat je minder diep gaat, maar toch goed kan ontspannen. Je zou ook een kussen kunnen leggen onder uw borst/buik.

Experimenteer een beetje en zoek welke positie jou het best ontspanning geeft. Geen enkele rug is dezelfde.

Bovenrug losmaken

Je kan je armen gestrekt naast je oren houden zodanig dat de bovenrug goed mee loskomt. Bij schouderpijn leg je je armen naast je romp. Laat je pijn je leiden naar een comfortabele positie.

Duw je borstbeen richting de grond.

Bij veel zitten

Deze oefening helpt ook je heupen te stretchen. Je bilregio waar je de ganse dag op zit kan nu rustig stretchen. Ook hier begin je met een kussen tussen je zitvlak en benen en ga langzaam dieper.

Je eerste stap naar een pijnvrij leven, doe de rugtest.