Dag iedereen,

We zijn massaal thuis aan het werken met dank aan COVID19. Waar doen jullie het thuiswerk? Een perfect uitgerust bureau zonder veel stoorzenders? Of de keukentafel naast je ruziemakende kinderen?

Jullie hebben waarschijnlijk in het verleden al eens te horen gekregen wat de meest ergonomische houdingen zijn en welk materiaal je daar je best bij kan ondersteunen.

Vergeet dat alles.

Recent verscheen een interessant artikel in de journal of occupational rehabilitation. Daaruit volgt heel eenvoudig: het doet er zoveel toe. Bewegen moet je doen.

Hieruit de conclusies van het onderzoek:

Uit 54 onderzoeken van hoge en gemiddelde kwaliteit blijkt dat er matig bewijs is voor een positief effect van lichaamsbeweging. Binnen dit domein waren er sterke aanwijzingen voor een positief effect van krachttraining op de werkplek. Er was beperkt bewijs voor ergonomie en sterk bewijs voor het ontbreken van participatieve ergonomie, veelzijdige interventies en stressmanagement. De synthese van het bewijsmateriaal beveelt aan dat krachttraining op de werkplek musculoskeletale aandoeningen kan verminderen bij werknemers met lichamelijk belastend werk.

Sundstrup, E., Seeberg, K.G.V., Bengtsen, E. et al. A Systematic Review of Workplace Interventions to Rehabilitate Musculoskeletal Disorders Among Employees with Physical Demanding Work. J Occup Rehabil (2020). https://doi.org/10.1007/s10926-020-09879-x

Probeer dus nu en dan eens krachttraining te doen, en variatie in je houding te steken. We zijn allemaal unieke wezens met ons eigen lichaam. Luister naar je lijf. Varieer je houdingen en blijf vooral in je kot.

Neem een kijkje op www.wegmetrugpijn.be voor meer video’s en oplossingen voor jouw nek- en rugpijn.

Stay home and stay healthy

Een gedachte over “Thuiswerken tijdens de COVID19-crisis

  1. Dag fien, bedankt voor tips. Het vele thuiswerken tijdens de Coronapandemie heeft me rugpijn bezorgd. Ik weet dat ik meer moet bewegen, maar het komt er nooit van :/

Laat een reactie na!