Rugpijn door stress, kan dat?

Ja, dat kan! Stress en rugpijn treden gemakkelijk samen op. Rugpijn kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben maar in dit artikel bespreken we hoe rugpijn door stress kan ontstaan.

Wat is stress?

Stress is een natuurlijke reactie. Het ontstaat wanneer een situatie optreedt waarin de draaglast groter is dan de draagkracht.

Met draaglast bedoelen we alles wat een persoon meemaakt en daardoor moeilijkheden ondervindt in het leven.

Met draagkracht bedoelen we alles wat een persoon wilskracht geeft om door te zetten in het dagelijks leven.

 

Wanneer de draaglast tijdelijk is en niet zwaarder dan de draagkracht, kan de stress vanzelf weg gaan.

Indien echter de draaglast blijft aanhouden zal de persoon geen rust vinden en zal stress toenemen en zelfs standhouden.

Oorzaak

Op korte termijn heeft stress geen nadeel. Het verhoogt de stressbestendigheid en concentratie. Men kan tevens beter presteren en men is alert. Dit noemen we ‘gezonde’ stress. ‘Ongezonde’ stress treedt op wanneer stress langdurig aanhoudt. Deze stress zal ons tegenwerken in het dagelijkse leven. Stress kan zich mentaal en lichamelijk uiten.

Men kan klachten ondervinden of er kan zelfs schade aan het lichaam optreden.

Gevolgen

Spieren zullen zich in stressvolle situaties aanspannen. Als de spanning te lang duurt, kunnen de spieren beschadigd geraken en dit kan pijn uitlokken. De pijn kan ook uitstralen naar andere delen van het lichaam.

Ontstekingsfactoren stapelen zich op in het lichaam en gaan op verschillende plaatsen reacties en pijn gaan geven op lange termijn. Je pijndrempel gaat zakken.

Het kan zelfs zijn dat uw spieren gespannen blijven tijdens de slaap waardoor ze niet kunnen uitrusten. Spieren kunnen dan als het ware oververmoeid zijn. Men bevindt zich geleidelijk in een neerwaartse spiraal waardoor de rugpijn zich aanhoudt. De pijn verschilt van persoon tot persoon.

De ene heeft er meer last van dan de andere. Als er geen duidelijke lichamelijke ziekten of afwijkingen gevonden zijn, kan het dus goed zijn dat stress de boosdoener is. Rugpijn kan door stress in stand gehouden worden.

Tips om stress te voorkomen

Wees attent op de situaties die stress geven. Probeer deze situatie dan te veranderen. Als dit niet lukt, kan je stress verminderen door je kijk op de situatie aan te passen. Het is alsof je door een andere bril probeert te kijken.

Leg de lat niet te hoog voor jezelf. Zoek ontspanning en probeer tot rust te komen. Zoek een uitlaatklep voor frustraties of praat erover met vrienden of familie.

Zorg voor voldoende rust maar niet te veel want lichaamsbeweging is ook belangrijk. Fysieke activiteiten zoals wandelen, fietsen,… zijn goede afleidingen.

Let ook op je voeding en eet voldoende gevarieerd. Zorg altijd voor een goede houding doorheen de dag, probeer je rug bijvoorbeeld niet te veel te belasten.

Als de rugpijn te erg wordt, kan je altijd langsgaan bij je huisarts die jou kan doorverwijzen naar een kinesitherapeut.

 

Ik haal energie uit mensen helpen en doorzoeken naar de echte oorzaak van een probleem.

Gespecialiseerd in het behandelen van (lage) rugpijn en chronische pijn.

Wat vind jij van dit artikel? Laat een reactie na!