Rugklachten in de onderrug, help!

Misschien heb je je verkeerd gedraaid of bij het tillen van iets zwaars je rug geforceerd. Of je hebt te maken met een degeneratieve aandoening zoals artritis. Wat de oorzaak ook is. Eenmaal je rugklachten in de onderrug hebt, is dit uitermate vervelend. Ongeveer 30% van de West-Europeanen zegt dat ze een recente aanval van lage rugpijn hebben gehad. En bijna iedereen verwacht ooit nog eens rugklachten in de onderrug te krijgen.

Soms is het duidelijk serieus: U raakt gewond, je hebt een verminderde gevoeligheid of je ervaart een zwakte en een tintelend gevoel in de benen. Bel de dokter dan natuurlijk. Maar voor gewone milde lage rugpijn hebben we hier een paar eenvoudige tips om thuis te proberen.

Afkoelen.
Ijs is het beste in de eerste 24 tot 48 uur na een blessure, omdat het de ontsteking vermindert. Ook al voelt warmte goed aan. Warmte gaat de pijn een beetje verdoezelen en de spieren helpen ontspannen. Maar eigenlijk gaat dit het vuur van de ontsteking nog extra aanwakkeren. Na 48 uur kunt u overschakelen naar warmte als je dit verkiest. Of je nu warmte of ijs gebruikt – neem het uit na ongeveer 20 minuten van uw huid om deze wat rust te geven. Als de pijn aanhoudt, praat met een arts.

Bijf uw dagelijkse activiteiten verder doen. Maak de bedden op, naar het werk gaan, ga wandelen met de hond. Zodra u zich beter voelt, kunt regelmatig aerobe sporten doen zoals zwemmen, fietsen, wandelen. Dit houdt u rug soepel en mobieler. Gewoon niet overdrijven. Er is geen noodzaak om een ​​marathon te lopen als je rug pijnlijk is.

Blijf sterk. Zodra uw rugklachten in de onderrug zijn verdwenen, kunt u denken aan hoe rugpijn de volgende keer te voorkomen. Ga je spieren trainen/oefenen. Ze helpen je de juiste houding en uitlijning van uw wervelkolom te behouden. Met sterke heupen, bekken en buikspieren heeft u ook meer steun in de rug. Vermijd de buik crunches, omdat ze meer druk op je rug teweeg brengen.