Heb je ook last van slaapproblemen?

Je bent niet alleen. 25% van de mensen met chronische lage rugpijn klaagt over slaapproblemen.

Heb jij ook zo’n last van lage rugpijn, pijn in de onderrug, nekpijn of hoofdpijn bij het slapen? Denk dan eens aan je slaaphouding. Dit laat je toe zonder problemen te slapen met rugklachten.

Vul onze test in om te achterhalen waar jouw probleem zit.

Wat kan je eraan doen?

Slaaphouding

Probeer bij het slapen op je zij in slaap te vallen. Dit is een goede positie.

Maar dan begin je extra te ontspannen en rolt je been verder. Hierdoor draai je in je bekken, en krijg je een overdruk op binnenzijde van je knie. Je onderrug draait volledig mee, en zelfs je nek krijgt het te verduren want je hoofd blijft liggen.

Gebruik de juiste kussens

Je kan dit alles vermijden door een langwerpig kussen aan te kopen. Misschien heb je er thuis nog zo een liggen van je zwangerschap of deze van je vrouw?

Met deze slaaphouding en een specifiek kussen kan je zonder problemen slapen met rugklachten.

Kies een matras specifiek voor je rugklachten

Een matras tegen rugpijn zal niet het wondermiddel zijn dat je rugpijn oplost, maar is wel een belangrijke schakel en kan al veel verlichting met zich meebrengen. Lees ons artikel De beste matras tegen rugpijn voor meer informatie.

Het herstellende vermogen van de nacht

Vaak versterken slecht slapen en rugklachten elkaar. Als je dan probeert te slapen met rugklachten kom je al snel in vicieuze cirkel terecht.

We hebben een goede nachtrust nodig om fysiek te kunnen recupereren. Het eerste deel van de nacht levert onze vooral fysiek herstel op. Het tweede deel van de nacht mentaal gaan verwerken. Het is dus belangrijk om een volledige nacht te kunnen slapen. We starten rond 22:00 en slapen best tot zo’n 6u30. Dan hebben wel alle aspecten verwerken gehad en kunnen we fris weer aan de dag starten.

Wanneer we deze slaapfases niet doorlopen gaat onze pijndrempel zakken en gaan we dus met dezelfde rug meer klachten ervaren. Puur omdat we minder in staat zijn om onze eigen pijnprikkels af te dempen. Je begrijpt dat heel wat problemen en chronische klachten kunnen ontstaan als de nachtrust niet optimaal verloopt.

Inzichten en materiaal

Goed materiaal om te slapen zoals een kwalitatief slaapsysteem of kussen zijn zeker niet overbodig. Maar ook inzicht in hoe pijn ontstaat is zeer belangrijk. Als we onze pijn of het proces van pijn kunnen begrijpen, dan hebben we al een grote stap richting een pijnvrij leven gezet.

Rugpijn is vaak een multifactorieel probleem. Het is belangrijk alle facetten mee te nemen in de behandeling van je rugpijn. Enkel zo kan je langdurig goede resultaten boeken. De weg naar een pijnvrij leven ligt vol met inspanningen, maar ook inzichten.

Je eerste stap naar een pijnvrij leven