Jong en oud, man en vrouw, bijna iedereen krijgt tijdens zijn leven last van rugpijn. De 21ste eeuw wordt gekenmerkt door een zittende (‘sedentaire’) levensstijl en langdurig gebruik van smartphones en tablets.

De volgende goede gewoontes kunnen je helpen bij je rugpijn.

Stop met roken

Roken is slecht. Het is niet alleen slecht voor je longen voor je gezondheid in het algemeen, roken kan ook rugpijn veroorzaken. Nicotine bemoeilijkt de bloedstroom rond het ruggenmerggebied en dit kan leiden tot chronische pijn.

Draag geen ongemakkelijke schoenen

Velen van ons dragen hakken of slecht zittende schoenen. Omdat ze nu eenmaal in de mode zijn. We denken dan aan sneakers of laarzen. Als je deze schoenen wilt dragen, trek dan dikke sokken aan. Draag ook zo kort mogelijk je hakken.

Rust voldoende

Zorg ervoor dat je voldoende rust. Let hier speciaal op als je de eerste tekenen van rugpijn voelt. Ga liggen en strek je benen en ontspan je om overmatige belasting van spieren te verminderen.

Workaholic? Stop ermee!

Er is een verschil tussen van je werk houden en een beetje te veel van je werk houden. Neem wat om te rusten of te sporten, doe iets dat je helpt om je gedachten en werkstress af te leiden. Dit kan helpen om je rugpijn te verminderen.

Laat je gsm (soms eens) liggen

Dit is allicht geen verrassing. Als je constant op je telefoon of tablet bezig bent, heb je een hoge kans op rugpijn. Dit komt omdat je je ruggenwervel langere tijd in een “onnatuurlijke” houding houdt. Je kan je gsm of tablet natuurlijk blijven gebruiken, maar doe dit met mate.

Denk jij aan nog andere goede gewoontes? Laat het hieronder weten als reactie!

Een gedachte over “Vijf goede gewoontes bij rugpijn

Laat een reactie na!