We bieden sinds korte termijn een teleconsult aan. We kregen ondertussen heel veel vragen en opmerkingen over deze dienst.

Hieronder vind je de antwoorden op de meestgestelde vragen. Heb je nog bijkomende vragen? Laat hieronder een reactie achter.

Waarom wel of niet een teleconsult kine?

In normale omstandigheden maak je best een afspraak met je kinesitherapeut. Zo kan die je fysiek onderzoeken.

In een aantal omstandigheden is een fysieke consultatie niet mogelijk. Dit is bijvoorbeeld het geval tijdens de Coronapandemie. Soms heb je ook gewoon geen tijd, en is dit een flexibele manier om geholpen te worden.

Hoeveel kost een online consultatie bij een kinesist?

Dat hangt er sterk vanaf.

Als je een voorschrift van de huisarts hebt, of een hospitalisatieverzekering, dan kost de online consultatie niets. Afhankelijk van je precieze situatie moet je dit eerst nog voorschieten.

In dringende gevallen, buiten de normale werkuren van de kinesitherapeut, kost een teleconsult tussen de 35 en 45 euro.

Daarnaast kan je kinesitherapeut samen met jou een oefenprogramma opstellen. In sommige gevallen zit dit inbegrepen in de kostprijs van je consultatie. Vraag dit na bij je therapeut.

Hoe verloopt zo’n teleconsult precies?

Een consultatie op afstand bestaat uit de volgende fases:

  • Onze therapeut licht toe hoe de consultatie precies in zijn werk gaat;
  • Daarna volgt een anamnese. De patiënt vertelt over zijn klachten, waarbij de therapeut vragen stelt, en eventueel vraagt om bepaalde bewegingen uit te voeren. De therapeut kan op deze manier een duidelijker beeld krijgen van je aandoening;
  • Onze therapeut zal op een eenvoudige manier uitleggen wat mogelijke oorzaken kunnen zijn;
  • Onze therapeut zal in samenspraak met jou kijken wat je zelf kan doen om je klachten te verlichten. Dit kan zijn in de vorm van een tips, een oefenprogramma, of een doorverwijzing naar een arts;
  • Een paar dagen nadien volgt een kort opvolggesprek.

Welke technische hulpmiddelen heb ik nodig?

Niet veel.

We werken liefst we met een online tool, Vectera. Bij problemen kunnen we ook werken met Whatsapp of een gewone telefoongesprek.

Op welk momenten kan ik een teleconsult krijgen?

Op afspraak, 24/7.

Je maakt een afspraak met de kinesitherapeut tijdens de werkuren. Zo kan de therapeut zich optimaal voorbereiden voor het gesprek.

In dringende gevallen is een consultatie ook mogelijk buiten de werkuren, bijvoorbeeld ’s avonds of zaterdag/zondag. Bespreek dit met je therapeut.

In welke situaties is een consult op afstand niet aangeraden?

Dit wordt best geval per geval bekeken.

Als uit het gesprek blijkt dat een online consult niet aangeraden, dan wordt een afspraak in de praktijk gemaakt.

Hoe wordt mijn privacy beschermd?

Wees gerust, wij vinden privacy zeer belangrijk. We gebruiken bij voorkeur speciale tools met end-to-end encryptie. Lees ons privacybeleid voor meer informatie hierover.

Hoe vind je een kinesist die teleconsults aanbiedt?

Je kan een kinesist uit de buurt telefoneren of ze deze dienst aanbieden. Spreek vooraf duidelijk hoeveel dit zal kosten, en op welke manier je privacy beschermd zal worden.

Via deze website kan je ook een teleconsult aanvragen.

Heb ik een voorschrift nodig?

We helpen iedereen, ook zonder voorschrift.

Heb je nog bijkomende vragen? Laat hieronder een reactie achter.

Laat een reactie na!