Een verstoorde nachtrust, steunzolen een oplossing?

Waarschijnlijk herken je het wel; als je echt serieuze pijn hebt in de onderrug ga je (om je rug te ontzien) anders bewegen. Bijna automatisch neem je bij rugpijn een andere lichaamshouding aan. Helaas werkt dit vaak averechts. Waardoor je juist meer lichamelijke klachten kunt krijgen. Bovendien gaat ook je onderrug daardoor een extra geforceerde houding aannemen. Spieren raken zodoende serieus overbelast, en kunnen zelfs geïrriteerd raken. Ook je nachtrust wordt op een verontrustende manier verstoord, waardoor je ernstige vermoeidheidsklachten op kunt lopen.

Overpronatie

Je voeten zijn de basis voor een goede lichaamshouding, ze worden vaak zwaarbelast. Wanneer je enkels tijdens het lopen te veel naar binnen kantelen, spreken deskundigen van een overpronatie, met al snel vervelende pijnklachten in de onderrug als gevolg. Goede ondersteunende zolen zijn dan ook een aanrader bij onderrugklachten. Ze helpen het bewegingspatroon te ondersteunen en corrigeren op een correcte wijze je lichaamshouding. Je krijgt weer een natuurlijke basishouding en je lichaam gaat zich vloeiender bewegen. Je zult merken dat je onderrug zich geleidelijk weer gaat herstellen. De spierspanning neemt af en dus ook de pijn. Met als aangenaam bijkomend voordeel een verhoogde kans op een welverdiende nachtrust.

De basis

De aanschaf van kwalitatief goede steunzolen zijn vaak ook het eerste advies dat je krijgt van artsen en kinesisten. Maar je kunt zelf ook het initiatief nemen. Het gebruik van goede schoenen in combinatie met voor jouw persoonlijk aangemeten steunzolen is de ideale combinatie voor een krachtige basis tegen onderrugklachten en een goede stap richting pijnloze nachten.

Je kinesist kan je een kwalitatief podoloog aanraden. Want niet elke steunzool wordt even goed opgemeten. Bespaar hier zeker niet op.

Aan het werk

Een goede basis, stand van de voeten is belangrijk. Daarna is het belangrijk dat je kinesist kijkt naar de stand van je knieën, heupen, bekken enzo. De kleinste correctie in de voeten heeft een grote invloed op de rest van het lichaam, tot in de nek. Teveel correctie kan dan wel extra last geven. Dus ga zeker terug naar je podoloog of orthopedist als je klachten niet weggaan of verergeren.

Je kinesist kan je ook helpen met advies. Niet elke scheefstand moet nodig gecorrigeerd worden. In de loop der jaren heeft je lichaam al eigen strategie ontwikkeld om hiermee om te gaan. Dus ja steunzolen zijn heel belangrijk, neen niet iedereen heeft baat bij een zooltje.

Wat vind jij van dit artikel? Laat een reactie na!