Rugpijn in de onderrug komt bij 80% van de bevolking voor. Veel mensen voelen zich er machteloos bij. Toch kan je veel doen om lage rugpijn te vermijden of te verbeteren.

Je goede voornemens helpen tegen rugpijn in de onderrug

De 3 meest populaire voornemens rond het nieuwe jaar zijn stoppen met roken, gewicht verliezen en meer lichaamsbeweging. Laat dit nu net ook 3 belangrijke acties zijn om uw rugpijn te verbeteren.

Zo vond een Zweedse studie in 2008 dat regelmatige rokers met een BMI boven de 25 een sterk verhoogd risico hebben op rugpijn in de onderrug.

Goede voornemen 1: stop met roken

Stoppen met roken kan een hele hoop voordelen opleveren.
Roken kan de bloedtoevoer naar uw wervelkolom verminderen. Het gaat ook het botmetabolisme gaan belemmeren en het risico op fracturen gaan verhogen. Als roker ga je ook minder sporten en bewegen, dit is al zeker niet goed voor de rug. Indien dit je nog niet overtuigd, misschien het volgende wel. Als roker zou je op langere termijn gevoeliger zijn voor pijnprikkels. Je gaat dus meer pijn gaan ervaren dan nodig is.

Goede voornemen 2: verlies gewicht

De kilo’s die je extra meedraagt zorgen voor onnodige druk op je rug. Je hebt extra gewicht van voor (buikvet). Dit trekt je rug naar voor en kantelt je bekken voorwaarts. Met als gevolg extra lordose (holle rug) en meer belasting op je gewrichten. Je gaat vroegtijdig slijtage krijgen. Hoger risico op hernia’s, spondylolyse, verharding van je ligament enz.. Met als gevolg, veel rugpijn in de onderrug.
Extra gewicht geeft ook meer risico op complicaties na een operatie.

Goede voornemen 3: beweeg meer

Een zittende levensstijl en te weinig bewegen zijn ook nefast voor je rug. Sterke en soepele spieren in de heupen, schouders en rug zijn zeer belangrijk. Zij verzorgen een stevige basis voor alles wat je doet en gaan blessures en overbelasting gaan vermijden. Ons lichaam is ook niet gemaakt om te zitten. Het bekken wordt extra belast. We gaan gemakkelijker doorzakken in onze rug. Meer kyfose (bolle rug) in de rug. Allemaal elementen die rugpijn in de onderrug onderhouden.

Goed nieuws bij rugpijn. Je hoeft geen sportfanaat te worden. Je hebt al positieve resultaten met een minimale inspanning. Rustig beginnen en opbouwen. We hoeven geen topsporters te worden. Het is een kwestie van de juiste spieren te trainen. Wij helpen jou hierbij.