Pijn bestaat enkel in de hersenen.

We hebben acute en chronische pijn. Pas wanneer een signaal in de hersenen aankomt, gaat is lichaam dit ervaren als pijn. De prikkel heeft al lange weg afgelegd. bv van je onderrug naar de hersenen. Op dit lange traject kunnen de prikkels vermindert of versterkt worden. Deze veranderingen gaan je pijn kleuren. Op een positieve of negatieve manier. We hebben acute en chronische pijn.

Acute pijn

Acute pijn is gemakkelijk, je kwetst je en het doet pijn. Je laat je verzorgen en even later is het probleem opgelost en ben je van je pijn verlost.

Chronische pijn

Bij chronische pijn is het iets moeilijker. 1 Op de 5 mensen heeft last van chronische pijn. Bij chronische pijn kan uw pijnprikkel langdurig aanwezig blijven en heb je dus gewoon langer pijn. Maar vaak is de oorzaak van u pijn al lang verdwenen, maar geven uw hersenen nog steeds aan dat er pijn is. Wat dan? Je voelt die pijn wel nog degelijk, het lijkt alsof de oorzaak er nog steeds zit. De dokters vinden niks meer wat u die pijn kan geven.

Bij chronische pijn  ga je een hypergevoeligheid krijgen van het zenuwstelsel en zal uw behandeling dus heel wat complexer worden. Vele factoren hebben nu een invloed.

Je kan je brein gaan trainen, maar je moet eerst alle facetten grondig onderzoeken. Dan ga je ze één voor één gaan aanpakken.

Bv. letsels genezen, emoties en denkpatronen aanpassen, medicatie, …

Je gedachten en overtuigingen hebben veel invloed op je pijnervaring. Onze levensstijl en voedingspatronen hebben ook een invloed.

Alles goed analyseren en de aanpak van je pijn grondig aanpakken dus. Een benadering van je probleem op een holistische manier kan je hierbij helpen.

Comfortabele beweging zonder pijn en angst is het einddoel.

Stel en een doel en begin eraan, je moet uit die vicieuze cirkel geraken.