Bij facetartrose (artrose in de facetgewrichten) ga je bij het strekken van je rug je gewrichten tegen elkaar duwen en gaat dit extra pijn geven. Bij deze oefening gaan we de omgekeerde beweging maken. We gaan dus ruimte gaan creëren in de facetgewrichten en verlichting creëren. Indien je zeker weet dat je facetartrose hebt is dit een ideale oefening voor jou.

Ideale oefening bij facetartrose

Deze oefening bevordert de flexibiliteit en vermindert de stress op je wervels. Het helpt de bloedsomloop naar de spieren, gewrichten en tussenwervelschijven te verbeteren.

Stabiliseren van de wervelzuil
Je kan deze oefening doen na de rugstrekoefeningen die eerder aan bod kwam. Deze houding helpt terug wat ontspanning in de rug te brengen. Na het versterken, gaan we dus stretchen.

Facetgewrichten
Dit is de perfecte oefening voor mensen met rugpijn veroorzaakt door facetproblemen. Facetartrose geeft pijn bij strekken in de rug.
Wanneer deze oefening je extra last geeft of uitstraling uitlokt, ben je het best om te stoppen.

Deze oefening wordt best niet gedaan bij een discus hernia of bij degeneratie van de tussenwervelschijf. Indien je deze toch doet, doe het dan met nodig voorzichtigheid en traag genoeg.

Uitvoering
Het gewicht van je lichaam zal je dieper in deze ontspannende positie trekken. Indien u last heeft een instabiel bekken, wervelproblemen, knieproblemen, neem dan een kussen.
Leg een kussen of een opgerolde handdoek tussen uw dijen en onderbenen (in de knieholte, maar niet te diep). Dit zal ervoor zorgen dat je minder diep gaat, maar toch goed kan ontspannen. Je zou ook een kussen kunnen leggen onder uw borst/buik.
Experimenteer een beetje en zoek welke positie jou het best ontspanning geeft. Geen enkele rug is dezelfde.

Bovenrug losmaken
Je kan je armen gestrekt naast je oren houden zodanig dat de bovenrug goed mee loskomt. Bij schouderpijn leg je je armen naast je romp. Laat je pijn je leiden naar een comfortabele positie.

Bij veel zitten
Deze oefening helpt ook je heupen te stretchen. Je bilregio waar je de ganse dag op zit kan nu rustig stretchen. Ook hier begin je met een kussen tussen u zitvlak en benen en ga langzaam dieper.

3 gedachten over “facetartrose, de pijn verlichten

Reacties zijn gesloten.