Duiken met rugpijn

Heb je rugpijn na het duiken? Hulp nodig om uit je wetsuit te raken? Hoe kan je best duiken met rugpijn?

Wees gerust, je bent niet de enige! Bij het duiken moet je vaak zware gewichten op je rug dragen waardoor je het risico loopt om je rug te belasten. Vooral mensen met een sedentaire leefstijl (=veel zitten) hebben hier gemakkelijk last van. Duiken met rugpijn is vervelend, maar er bestaan enkele aandachtspunten om rekening met te houden.

In dit artikel vind je enkele tips om hier mee om te gaan. Je rug zal je dankbaar zijn!

Tip 1: kies de beste uitrusting

  • Een luchtfles kan heel belastend zijn voor de rug. Een mogelijke oplossing hiervoor is het ‘omhelzen’ van de tank. Dan draag je de zuurstoftank tegen de borst terwijl je het met twee handen draagt.

 

  • Duikgewichtgordels zijn een ideale oplossing om materiaal mee onder water te nemen. Vraag gerust om hulp bij het aanbrengen van de gordel. Doe eerst de gordel aan alvorens de gewichten er aan te bevestigen. (Als je een gordel hebt met zakjes) Verdeel de gewichtjes goed over je lichaam, draag de gordel op je bekken en niet in de holling van je rug.

 

  • Wanneer je een wetsuit koopt, let er dan op dat je zelf makkelijk bij de rits. Zodanig dat je geen hulp moet vragen of je jezelf niet in een oncomfortabele houding moet plaatsen om het pak uit te krijgen.

 

  • Let er ook op dat je een geschikt masker hebt. Als je gezichtsveld groot is, zal je minder bewegingen maken met de nek tijdens het duiken.

Op het droge ontbreekt de opwaartse stuwkracht van het water. Het is dan ook vooral op het droge dat je het verschil kan maken.

Tip 2: beperkt zoveel mogelijk het gewicht

Het is belangrijk dat wanneer je veel gewicht mee draagt, het gewicht goed verdeeld is over de rug.

Hang het gewicht zo dicht mogelijk bij je lichaam. Als het gewicht uitsteekt, kan het de rug meer belasten worden.

Tip 3: let op je houding

Een goede houding kan duiken met rugpijn voorkomen. Tijdens het duiken worden verschillende houdingen aangenomen en maak je veel belastende bewegingen zonder dat je het door hebt.

Probeer daarom bijvoorbeeld zo weinig mogelijk te duiken met een opgeheven hoofd. Dit is geen natuurlijke houding en kan al gauw zorgen voor rugpijn. Vraag gerust aan je duikpartner om te kijken of je een gezonde houding aanneemt.

Duik ook ontspannen. Wanneer je goed uitgetrimmed bent, moet dit zeker lukken.

Na het duiken

Houd het lichaam warm na het duiken om spierpijn te voorkomen. Een muts of kap dragen tussen het duiken in is belangrijk want via het hoofd vindt er veel warmteverlies plaats.

Het drinken van warme dranken tussendoor of na het duiken is ook aangeraden. Het zou zelfs nog beter zijn om droge kleren aan te doen tussen het duiken in maar dit is natuurlijk wel vermoeiend en tijdrovend. Dus afhankelijk van jouw duikstek en schema kan je hier rekening met houden.

Probeer je rug ook zo weinig mogelijk te belasten wanneer je uit het water bent. Loop niet onnodig met die zware luchtfles rond. Wanneer je iets moet nemen van de grond, gebruik dan je knieën, niet je heup.

Oefeningen

Oefeningen om spieren te versterken en soepel te houden zijn ten zeerste aangeraden. Een goede conditie is ook een pluspunt.

Wat vind jij van dit artikel? Laat een reactie na!