Lage rugpijn

80% Van de bevolking heeft last van zijn rug of zal ooit last krijgen van lage rugpijn. Dit is enorm veel en dus bijgevolg ook een groot maatschappelijk probleem.
Iedereen heeft er wel eens mee te maken, maar nog te weinig mensen weten wat rugpijn juist is.
Of mensen kunnen zich niet inbeelden wat er juist aan de hand is.
Rampscenario’s gaan de ronde, mensen gaan bewegingen gaan vermijden, we gaan massaal aan de pillen, enz…
Iedereen doet maar wat, maar vaak zijn enkele eenvoudige trucjes voldoende om u weer op de been te krijgen en fit te houden.

Hoe ziet een normale rug eruit?

We hebben in een wervelzuil allemaal bouwstenen (wervels) met daartussen stootkussentjes (discussen). Deze worden mooi aan elkaar gehouden door de vorm van de wervels, spieren en ligamenten erond. Een stevige toren waarvan we veel vragen. Je rug moet stevig en solide zijn, maar tegelijkertijd ook flexibel genoeg om voldoende beweging toe te laten. Dit evenwicht is al een huzarenstukje van de natuur.
We hebben natuurlijke krommingen in onze rug. Een holte in de nek en onderrug afgewisseld door een bolling in de middenrug. Deze afwisseling werkt als een veer en helpt ons schokken op te vangen.

rugpijn

Deze curves gaan de basis zijn van ons handelen in het dagdagelijkse leven. We gaan steeds proberen deze natuurlijke curves te respecteren. Dit is dan ook de belangrijkste regel bij rugpreventie.

Waar loopt het fout?

Er zijn veel verschillende oorzaken voor lage rugpijn. Maar in 80% van de gevallen kunnen de klachten gelinkt worden aan een drukverschil in de tussenwervelschijf of discus. Je hoeft daarom nog geen discushernia te hebben.
Ik help je even om te visualiseren.
Beeld je een gelkern in die omringd wordt door stevig banden. Denk hierbij aan een ‘boekje’ van de bakker of een ‘soussje’. Je gaat duwen op de ene kant en de patisseriecrème komt er langs de andere kant uit en vice versa.

discus

Telkens als je gaat vooroverbuigen of lang gestrekt staan, ga je dus deze geldkern in de andere richting duwen. Dit is niet erg, zolang je daarna voldoende de tegenovergestelde beweging maakt. Je moet gaan compenseren voor de gelverschuiving die je maakte. En dit in de tegenovergestelde richting.

Gewoonte

Het is een kwestie van gewoonte en gezond verstand. Denk na welke beweging jij de ganse dag doet. Zit je een volledige werkdag aan je bureau? Ga dan compenseren door voldoende strekking in je rug te brengen. Sta je nek gans de dag monotoon recht. Ga dan meer variaties in je houding steken en buig je rug eens. Alles draait om het respecteren van de curves en bewegingen gaan compenseren.

We leren je hierover meer in onze rugpreventiesessies.

Geïnteresseerd? Neem dan contact op met mij.

2 gedachten over “Begrijp je lage rugpijn.

Wat vind jij van dit artikel?